Projekto “Gyvoji žemė. Gyvūnai – mūsų mokytojai” 2020 atspindžiai

2020 m. gruodžio 1 d. baigėsi unikalus „Gyvoji planeta” projektas „Gyvoji žemė. Gyvūnai – mūsų mokytojai“, kuris kvietė užmegzti ar sustiprinti ryšį su pasirinktu gyvūnu bei atrasti jame dorybių. Unikalus tuo, jog ieškoti dorybių žmoguje yra suprantamas dalykas, tačiau gyvūnuose?.. Negi paukščiai, varliagyviai, žuvys, vėžiagyviai, moliuskai, vabzdžiai, voragyviai ar netgi kirmėlės gali turėti dorybių? O, taip! Ir, pasirodo, daugybę!

Net 113 švietimo įstaigų iš visų Lietuvos apskričių, 3390 mokinių, mokytojų ir net tėvelių ieškojo informacijos, analizavo, žiūrėjo video įrašus, piešė, lipdė ir kitaip gilinosi į pasirinktą gyvūną kaip į atskirą, ypatingą pasaulį, kuriame egzistuoja ir dorybės.

Atrasta dorybių gausa gyvūnuose

„Gyvoji planeta” iš projekto dalyvių sulaukė net 162 gyvūnų dorybių aprašymų: nuo visiems mums gerai žinomo žmogaus draugo šuns iki Madagaskaro tarakono, nuo meškos iki alpakos. Ir dorybių šiuose gyvūnuose projekto dalyviai rado net 78 (sąrašas)! Kai kurios iš jų būdingos keliems gyvūnams, beje, kaip ir žmonėms.

Kokia dorybė ar dorybės dažniausiai buvo minimos tarp gyvūnų? Unikalumas – pati populiariausia dorybė, kurią dalyviai atpažino net 17 gyvūnų rūšių! Argi jūrų žvaigždės, drugiai, ilgakulniai, kamanės, chameleonai ne unikalūs? Taip pat, dalyvių nuomone, yra nemažai draugiškų, bendruomeniškų, atkaklių, rūpestingų, drąsių ir gebančių prisitaikyti gyvūnų.

Dar viena svarbi dorybė, kurią projekto dalyviai pastebėjo gyvūnuose, yra naudingumas. „Juk gyvūnai neša naudą pasauliui – gydo, renka parazitus, išnešioja sėklas,” – teigia dalyviai. „O kam  yra naudingas žmogus?“ – paklausime mes? Tikime, jog žmogus yra naudingas ne tik savo rasei: jis  mąsto, rūpinasi bei puoselėja ryšį ir su kitomis gyvybės rūšimis, taip augindamas meilę, rūpestingumą, sąmoningumą. To linkime ir jums, brangūs, „Gyvoji planeta” sekėjai, projektų dalyviai. Tegul užmegztas ryšys su gyvūnų pasauliu stiprės ir augs kiekvieno mūsų širdyje!

Projektas pavyko su kaupu

Projekto koordinatorė Dalia Skvireckienė džiaugiasi, jog projektas pavyko su kaupu, nes „tai pirmasis mūsų veikloje įvykęs kvietimas pasinerti į dorybių pasaulį, ieškant jų kitose gyvybės formose, ne tik žmoguje, šįkart – gyvūnijos pasaulyje. Nuostabu, jog projekto metu susipažinimas su pasirinktu gyvūnu buvo integruotas į įvairias pamokas, užsiėmimus, buvo dalijamasi informacija savo bendruomenės puslapiuose, ruošiami stendai, parodos ir pan.”

Iš dalyvių atsiliepimų matyti, kad į projektą labai aktyviai įsitraukė ir mokinių tėveliai ar net pavieniai asmenys. Mokiniai kartu su mokytojais ir tėveliais piešė, lipdė, dainavo, kūrė eiles, buvo labai įsitraukę ir suprato svarbą to, ką daro.

Dalia pastebėjo, jog dėmesio atkreipimas į dorybes, suvokimas, kas tai yra, buvo gana neįprastas darbas dalyviams. Ypač tai buvo nauja ieškant jų kitose gyvybės rūšyse. Todėl, jos nuomone, yra prasminga tai tęsti, pažinti ir atverti vartus dorybėms.

Dalyvių atsiliepimai

Iš dalyvių atspindžių pastebėjome, jog jiems labai patiko įsitraukti į šią veiklą, nemaža dalyvių dalis teigė, jog apie pasirinktą gyvūną pradžioje žinojo labai mažai arba nieko, o pasibaigus projektui vaikai papildė žinių kraitelę nauja informacija apie gyvūnijos karalystės atstovą, jo gyvenimo būdą, įpročius, jis tapo tarsi naujas draugas, kuris, pasirodo, gali būti ir nuostabiu dorybių mokytoju.

Štai keletas atspindžių:

Vilniaus Naujininkų progimnazija, pasirinktas gyvūnas – jaguaras:

„Labai įdomus projektas, suteikiantis galimybę vaikams praplėsti akiratį, ieškant informacijos papildomuose šaltiniuose, bendrų savybių  su žmogumi. Mokiniai atranda, kad reikia saugoti gamtą, jos augalus ir gyvūnus. Buvo smagu stebėti, kaip vaikai diskutuoja, bando surasti bendrus taškus, būdingus jaguarui su žmogumi. Atskleistos jaguaro dorybės ­– atkaklumas, lankstumas, pasitikėjimas, kantrumas, grakštumas, ištvermingumas, greitumas, stiprybė”.

„Vaikystės sodas“, pasirinktas gyvūnas – raganosis:

„Vaikams patiko susipažinti su Raganosiu. Darbeliuose vyravo kūrybiškumas, susikaupimas, noras kuo įdomiau atlikti darbelius. Džiaugiamės, kad vyksta tokie projektai ir skatina vaikus giliau pažvelgti į gyvūnų pasaulį bei iš jų pasimokyti. Atskleistos raganosio dorybės – stiprybė, galia, pasitikėjimas savimi, išskirtinumas”.

Vilniaus Vaduvos darželis-mokykla, pasirinktas gyvūnas – žebenkštis:

„Labai naudingas, prasmingas projektas. Mes daug gerų gyvūno dorybių atradome domėdamiesi žebenkštimi – tai smalsumas, naudingumas, drąsa, aktyvumas, energingumas, prisitaikymas. Mokiniai suprato savo darbo svarbą”.

Jonavos vaikų lopšelis–darželis Žilvitis”, pasirinktas gyvūnas– bebras:

„Vaikai pastebėjo, kad bebrai yra labai gailestingi. Visuomet gelbėja draugą ar savo mažylį nuo priešų. Bebrai praktiški, rūpestingi. Juk maisto žiemai prisirenka jau iš rudens. Vaikams didelį nustebimą sukėlė tai, kad bebrai nuolat prausiasi, jei tik susismėliuoja savo kūną. ,,Švaruoliai‘‘, – džiaugėsi vaikai. Bebrai globoja jauniklius, gina nuo lapių, vilkų, lūšių, kol šie pripranta prie aplinkos. Bebras labai gražus gyvūnas, dar ir turintis plokščią uodegą, kad galėtų plaukioti. Sakome: „Ačiū, bebriuk, kad esi ir gyveni mūsų šalyje“.

Justino Vienožinskio dailės mokykla Naujos Vilnios filialas, pasirinktas gyvūnas – ančiasnapis:

„Nuostabi užduotis, įkvėpusi mokinius nuotolinio darbo metu. Visi, įskaitant ir mokytoją, atradome unikalų gyvūną. Skaitydami apie ančiasnapį stebėjomės ir stengiamės suprasti, kaip galima susirinkti ir suderinti į save vieną tiek ypatingų, unikalių savybių. Rodos, kad šis gyvūnas norėjo savimi išbandyti visą įvairovę: turėti ir anties nosį, ir bebro uodegą, ir kojas kaip paukščių, ir mokėti apsiginti nuodingais nagais, ir kiaušinius galėti dėti, ir vaikučius pienu maitinti,  galėti būti ir vandenyje, ir sausumoje, maistą rinkti į žandus, o po to išsirinkti delikatesus. Mokiniai mokėsi ne tik atrasti ančiasnapio savybes/dorybes, bet ir pavaizduoti  jas dailės kalba. Šis procesas juos įtraukė šiuo nuotolinio darbo laikotarpiu į gamtos pasaulį, sužavėjo  kūrinijos galimybėmis, įvairove, kūrybingumu, kuris toks dabar reikalingas. Visi džiaugiamės rezultatais ir esame dėkingi ančiasnapiui pirmiausia už jo unikalumą”.

Klaipėdos Maksimo Gorkio progimnazija, pasirinktas gyvūnas – lama:

„Su Klaipėdos Maksimo Gorkio progimnazijos mokiniais dalyvavome „Gyvosios planetos” ir „Apkabinkime Žemę” projektuose, mums jie taip patinka, kad nutarėme pratęsti. Vaikų elgesyje pastebėjome labai didelę pažangą. Šios veiklos skatina bendruomeniškumą, tarp jų įvairovės kiekvienas gali atrasti sau patinkančią. Juolab, kad kūryba teikia didelį džiaugsmą, stiprina savivertę”.

Gyvūnuose aptiktų dorybių sąrašą, kūrybinių darbų iliustracijas rasite „Gyvosios planetos” straipsnyjeFacebook.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>